Akce připomínající 100. výročí narození Christiana Battaglii

10.08.2014 18:54

1/ Výstava v Městském muzeu v Blatné

     Výstava byla slavnostně zahájena vernisáží 3. srpna 2014

      viz dokument na a trvala do 14.září 2014

      Na výstavu byly zapůjčeny významné dokumenty ze života šlechtické

      rodiny Battagliů, závodní kola, trofeje, oblečení, fotoalbum atd.

      Nepřetržitě bylo promítán video dokument s názvem Paní Le Murie ,

      natočený přímo v objektu jejich zámku v Bratronicích, namluvený

      Christianovou sestrou Blankou v r. 1993.

      Pracovníkům muzea se podařilo spojit výstavu se začátky turistiky,

      mapováním a značení turistických v Blatné, turistického vybavení,

      historických jízdních kol sběratelů pana Štěpána Košičiara z Písku  a

      mého velkého přítele z cyklistického obchůdku a opravny kol všeho

      druhu, pana Jiřího Plívy. K vidění bylo vysoké kolo z let 1884-1886,

      repasované v dílně pana Vožniaka (podle výpletu zřejmě z Anglie)

      Na požádání jsem zapůjčil historické cestovní kolo PREMIER, závodní

      kolo zn. FAVORIT a krossové kolo GALAXY s brašnami firmy Sport

      Arsenal. 

   S prof. Pafkem - a s kolem Premier 

Moje exponáty na výstavě :

Pánské jízdní kolo PREMIER

-          vyrobeno v r. 1934 v Chebu, v nejstarší továrně v českých zemích, která tehdy nesla název PREMIER CHEB, později byla přejmenována na ESKA Cheb

-          specifické pro kolo je nezvykle vysoký rám, použitelný pouze pro vysoké postavy

-          kolo používal tatínek k běžným pojížďkám a asi od r. 1950 nakonec zůstalo odložené na půdě domu,

-          vystavovatel a můj velký kamarád Jirka Plíva z Protivína, se  ho po jednom setkání a  zmínce o nepoužívaném starém kole na půdě ujal,  uvedl do provozuschopného stavu a vrátil mi ho v původní podobě k jednomu životnímu výročí. Mám ho jako památku a používám ho jen  příležitostně při setkávání velocipedistů. Navíc vysoký rám není pro mojí postavu

 

Pánské sportovní kolo FAVORIT

-          vyrobeno v r. 1967 v továrně FAVORIT Rokycany, národní podnik, který vznikl v r. 1952  Jízdní kola se ale v Rokycanech, jako v pobočce firmy PREMIER Cheb, vyráběla od r. 1922.

FAVORIT Rokycany po svém osamostatnění dosáhl ohromného rozmachu. Roční výroba byla až 200 tis. kol, exportovaných do 38 zemí světa. Specializací byla specielní výrob závodních kol na míru pro reprezentanty Československa a mnoha dalších zemí.

Po revoluci podnik nestačil reagovat na dovoz a především na změnu poptávky po módních horských kolech. V r. 2001 podnik zbankrotoval.

Značka FAVORIT byla zachována, ale převzal jí jiný výrobce .

-          kolo mám jen několik dnů od známého, vynikajícího závodníka a spolujezdce po R66 Jana Hájka. Používal ho nejdříve jako kolo tréninkové, později k dennímu dojíždění do zaměstnání, nakonec ho odložil úplně. Je stále pojízdné. Dokonce jsem na něm přijel z Plzně.  Po repasi bude uvedeno do původního stavu a bude mi zároveň připomínat moje cyklistické mládí, kdy jsem se na podobném s obdivem mohl jako žák setkávat s CH. Battagliou.

 

Krossové kolo GALAXY MERKUR

-          Exponát z r. 2009 je moje druhé kolo zn. GALAXY.  První, zn. GALAXY JUPITER z r. 2004, mi ukradli ve Štrasburku. Jedná se střední kategorii krossových kol, osazených velmi spolehlivými díly na lehkém hliníkovém rámu. Jsou to sériově montovaná a prodávaná kola. Na nich  jsem sám i se svými spolujezdci Hejtmánkem a Hájkem projel bez jakýchkoliv technických problémů všechny expedice. S brašnami a s nosiči od firmy SPORT ARSENAL tvoří kompaktní celek s vynikajícími jízdními vlastnostmi. 

 

2/  Cyklonostalgie v Čekanicích u Blatné

     Cyklonostalgická jízda se slavnostním startem u památníku Christiána v

     Bratronicích se jela na obvyklých tratích 35 a 70 km,

     Proběhla  tradiční výstava kol, burza, ale hlavně to bylo o setkávání starých

     známých a vzpomínání.

     Počasí před startem pohrozilo deštěm. Velmi brzy se umoudřilo a celou trasu

     jsme projeli na suchu.

     

—————

Zpět