Znovu ve Švédsku – červen 2011

09.07.2011 10:42

 

Před dvěma lety, kdy jsem si splnil další ze svých snů a projel jsem slavný, 300 km dlouhý cyklistický maratón Vatternrudan kolem druhého největšího švédského jezera

Vattern. Mimochodem čas 12. hod.3 min. mne v tehdy chladném a deštivém počasí velmi překvapil, stejně tak jako celková atmosféra mezi 20. tis. účastníky. Velmi mile mne překvapil v následujících dnech Stockholm, který si nezaslouží, aby zůstával, oproti hlavním turistickým metropolím, v nabídkách poněkud a nezaslouženě stranou.

Letošní cestu na sever jsem už nevěnoval cyklistickému maratónu, ale opět s kolem jsem si naplánoval bližší poznání historických a kulturních památek švédských Benátek – Stockholmu a jeho okolí. Kolo je tady na poznávání tím nejlepším dopravním prostředkem. Hustá, dobře a přehledně značená síť cyklotras vás bezpečně zavede do všech těchto míst, jako je Radnice (kde se každoročně uděluje Nobelova cena), Staré město GAMLA s královským palácem, ostrov Djurdarden a na něm skanzen s živými ukázkami ze života švédského venkova, muzeum neslavně proslulé válečné lodi VASA, která místo slávy bvla pro Švédské králoství velkým fiaskem. Potopila se po honosném spuštění na vodu, když se po jedné míli potopila.   Po Stockholmu a jeho předměstích není žádný problém pohodlně a bezstarostně najezdit třeba 100 km za den, přitom hodně vidět z historie i ze života na venkově. Za celkem přijatelných podmínek je k dispozici hustá síť půjčoven městských kol v dobrém technickém stavu. Několikrát jsem si řekl, při eventuelní další cestě (kterou už bohužel neplánuji – ale doporučuji), bych nechal vlastní kolo doma.

Měl jsem to štěstí, že kamarád a cyklista Jan Kára, mne pozval k návštěvě v době letního slunovratu. Ve Švédsku, známém přísnými zákony, vztahujícími se k prodeji a konzumaci alkoholu, se oslavy pro místní obyvatele mění v masové alkoholové opojení. Pro turisty jsou bílé noci v době kolem 24. června jedinečným zážitkem.

Potraviny a nápoje jsou ve Švédsku poměrně drahé. Levnější ubytování se nechá sehnat v mládežnických ubytovnách, několika kempech i ve Stockholmu, nebo v levnějších hostelech. K přepravě z Prahy na letiště Arlanda u Stockholmu jsem k vlastní maximální spokojenosti použil služeb nově fungující nízkonákladové a skutečně hodně levné letecké společnosti Norwegian.

Při svých toulkách po světě jsem hodně poznal, ale Švédsko a jeho Stockholm mne zcela mimořádně zaujalo. I proto, že zde panuje klidný, samozřejmý pořádek.

Pokud se rozhodnete k cestě do Stockholmu a do Švédska, bude pro mne velkým zadostiučiněním, když se vrátíte spokojeni.

 

 

—————

Zpět