Dojmy ze Sicílie

05.06.2012 18:04

Sicílie, Pompeje, Liparské ostrovy, Řím

 

Zdá se trochu nesourodé a možná i trochu nelogické řazení míst, která jsem navštívil v rámci cyklistické výpravy cestovní kanceláře OK TOUR Jablonec nad Nisou, vedené jejím osvědčeným šéfem Ing. Jirkou Okrouhlíkem. S ním jsem cestoval již v několika zájezdech, poprvé ve druhé polovině devadesátých let minulého století. Splnily mi vždy víc než na 100% moje představy poznat a na vlastní kůži vychutnat si vysokohorské průsmyky Dolomit,  Rakouských a Švýcarských Alp, nebo Savojských Alp ve Francii. Tedy průsmyků,  proslulých při profesionálních závodech Giro d Italia, Tour de France nebo Swiss Tour.

Dobré zkušenosti s předchozích zájezdů, lákavý program poznání Sicílie a dalších míst na cestě tam i zpět, možnost po delší době cestovat bez starostí s plánováním tras atd., poznání nového kolektivu spolucestujících, to byly hlavní motivy k přihlášce na zájezd už několik let. Bohužel právě vlastní cesty, někdy opožděná přihláška (protože zájezd je vždy dlouho předem obsazený) a v posledních létech zdravotní problémy mně poznání Sicílii stále nedovolovaly. Málem se to nepodařilo ani letos. Termín zájezdu byl stanoven na konec dubna 2012, tedy čtyři a půl měsíce po TEP kyčle.  Znovu a opakovaně musím vyzdvihnout výbornou práci kolektivu ortopedické a traumatologické kliniky prim. Mudr. Friče CSc. Fakultní nemocnice Královské Vinohrady a všem z Vojenského rehabilitačního ústavu Slapy, mojí rehabilitační sestře Milušce Soukupové v Blatné za to, že jsem na zájezd mohl odcestovat. Sám jsem za tím účelem a také ve vlastním zájmu cílevědomě intenzivně rehabilitoval. Odjížděl jsem v takovém zdravotním stavu, že jsem byl zcela přesvědčen o tom, že plánovaný program jsem schopen bez problémů zvládnout. To se nakonec potvrdilo, čímž se mi všechny krásné dojmy ze zájezdu ještě znásobily Trochu jsem se obával dvou nocí na cestě v autobusu, ale ani tady se obavy nenaplnily.

Takže teprve nyní se dostanu k vysvětlení pořadí navštívených míst.

Po první noci v autobusu byl celý den volný k prohlídce Pompejí. Další noc směřovala dál na jih Itálie. Ráno jsme se přeplavili lodí na Liparské ostrovy, z dálky pozorovali stále aktivní sopku Stromboli a přistáli jsme na ostrově Vulkano. Celodenní program pokračoval pěším výstupem až na vrchol Gran Cratere,  k  mimořádně čile doutnajícícm a patřičně peklem zavánějícícm fumarolům.

Potom už konečně na odedávna strategicky významný ostrov Sicílie, kde jsme buď po vlastní ose, nebo při větších přesunech autobusem, jsem poznávali přírodní, kulturní a historické památky ostrova. Nezapomenutelným zážitkem bude pohled na silně dýmající, zasněžený vrcholek Etny, která dva týdny před tím zasypala okolí vrstvou popela. Pro mne osobně je dojem znásoben i tím, že jsem spolu s Danou Joklovou neodolal blízkosti sopky a vyjeli jsme od moře až do horského střediska Sapienza do výšky 1910 m, nedaleko hlavního vrcholu Etny, kde silnice končí.  Po náročném , cca 40 km dlouhém výjezdu jsme si tam oba dosyta užili vrcholný pocit radosti a uspokojení (viz foto). Poznávání Sicílie pokračovalo v Taormině, Syrakusach, Palazzolo Acriende, Noto.  Antické památky v Agrigentu v Údolí chrámů, Salinunte atd., ale také ve vnitrozemí např. Necropoli Pantalica, údolí řeky Tellaro, zrající sady pomerančů, citronů, olivové háje a pod. Také jsme pozorovali, zvláště ve vnitrozemí, život skromný a pokorný život obyvatel

Cestou zpět jsme se opět po jedné noci v autobusu věnovali prohlídce památek hlavbního města Říma a Vatikánu. Byli jsme také svědky velké demostrace a pochodu ulicemi italských odborů a komunistů s rudými vlajkami, která končila u kolosea.

Závěr :

Domů jsem si přivezl jen ty nejlepší dojmy. Že jsem nepřecenil svoje vlastní síly, že jsem poznal mnoho zajímavého a že jsem poznal, tak jako většinou na cestách, mnoho zajímavých lidí, kteří se stali mými novými přáteli.

 

—————

Zpět